Sumbawanga – på plats i häxstaden

I söndags kom jag fram till Sumbawanga i regionen Rukwa. Regionen ligger i västra Tanzania och gränsar till Kongo-Kinshasa i väst och Zambia i söder. Detta är en av de två regioner RFSU:s projekt TMEP (Tanzanian Men as Equal Partners) fokuserar på.

Rukwa på kartan

Efter tre och en halv timmes skumpig färd i ett litet inrikesflyg med åtta passagerare och en pilot var jag så framme. För mina kollegor som föredrog bil framför flyg under regnperioden tog samma sträcka två dagar. Tanzania är visserligen ett stort land, men restiden säger mer om vägarna i regionen än avståndet mellan Dar och Sumbawanga. De dåliga vägarna hit och inom regionen är en tungt vägande anledning till att så få biståndsprojekt tar sig hit. Även högutbildade personer som behövs inom sektorer såsom myndigheter, vård och utbildning drar sig för att arbeta i regionen. Detta gör även att tillgången till sexualundervisning och andra tjänster relaterade till sexuell och reproduktiv hälsa är dålig, vilket är en av anledningarna till att RFSU valde att satsa på just den här regionen. Namnet Sumbawanga får många tanzanier att rygga tillbaka, eftersom området är starkt förknippat med häxkonst och häxdoktorer, vilka många människor vänder sig till när de blir sjuka eller har problem med grannen. Men enligt uppgift kan jag vara lugn – de skickar bara häxdoktorn på mig om jag gör dem illa. Bäst att vara snäll alltså…

Den kommande veckan kommer att ägnas åt besök av hälsoministeriet, övervakning av projektaktiviteter och en hel del annat. Stay tuned.

Leave a Reply

